Sunday 30 October 2011

::Perisian yang digunakan untuk pembangunan laman web::

JOMLA ..
Joomla! ialah sebuah sistem pengurusan kandungan sumber terbukapercuma. Ia ditulis dalam bahasa pengaturcaraan PHP untuk menerbitkan kandungan ke laman web dan intenet dengan menggunakan Pangkalan data MySQL bermaksud pangkalan  data RDBMS (Relational Database Management System) yang diedarkan secara
Ciri-ciri unik Joomla! termasuklah laman cache untuk meningkatkan prestasi, RSS, laman boleh cetak, berita terkini, blog, undian, carian laman, dan bahasa-bahasa.
joomla adalah sistem pengurusan yang memenangi anugerah kandungan (CMS), yang membolehkan anda membina laman web dan aplikasi dalam talian yang berkuasa. Banyak aspek, termasuk kemudahan penggunaan dan diperpanjang, telah dibuat Joomla perisian laman web yang paling popular tersedia.Terbaik dari semua, Joomla adalah penyelesaian sumber terbuka yang boleh didapati secara percuma kepada semua orang.
Joomla digunakan di seluruh dunia untuk laman web kuasa pelbagai bentuk dan saiz. Sebagai contoh:

    * Laman web korporat atau portal-portal
    * Intranet Korporat dan extranets
    * Online majalah, surat khabar, dan penerbitan
    * E-dagang dan dalam talian
    * Kerajaan permohonan
    * Kecil laman web perniagaan
    * Laman web Tanpa-keuntungan dan organisasi
    * Portal berasaskan komuniti
    * Sekolah
    * Laman Web Peribadi atau keluarga

Microsoft Frontpage.

Frontpage merupakan salah satu perisian yang boleh digunakan untuk membina laman web dengan cara yang mudah. Dengan menggunakan frontpage rangka struktur atau layout laman web dapat dibina,boleh memasukkan tema grafik kepada laman web ,serta boleh menguruskan fail dan folder yang dikendaki. Selain itu fail-fail juga boleh diimport dan dieksport,diuji serta membaiki pautan (hyperlinks),menentukan tugas dan merekabentuk serta mengemaskini kandungan laman web.

  Macromedia Dreamweaver.

Macromedia Dreamweaver ini sebagai sebuah software web design adalah memberikan kemudahan bagi kita dalam membuat website, maka kita akan mencuba bekerja membuat halaman-halaman website melalui layar design dimana kita biasa menggunakan menu-menu pilihan dalam memasukkan isi web dan mengatur tampilannya tanpa harus pusing mengotak-katik kod-kod struktur HTML-nya.

Macromedia Dreamweaver is sebuah editor HTML profesional untuk mendesain secara visual dan mengelola website dan halaman web. Ianya   akan memberikan anda membuat membuat halaman web dan web sites secara mudah dan cepat. Tetapi dibalik semuanya itu, dreamweaver juga memberikan anda kemudahan mempelajari DHTML (Dynamic HTML), yang bisa membuat website lebih menarik dan lebih interaktif. Tidak hanya berhenti disini, dreamweaver juga mempunyai fasilitas FTP (File Transfer Protocol) untuk upload situs anda ke Internet ketika proses desain sudah selesai dibuat. Dreamweaver untuk membersihkan dan memformat ulang HTML untuk apa yang anda inginkan.

Adobe PhotoShop 

 Adobe Photoshop adalah untuk mngedit  gambar atau foto. Ia dapat memanfaatkannya untuk mendesignkan  visual website atau blog anda untuk menjadi lebih bersih dan menarik . Solusinya adalah dengan memanfaatkan software Photoshop, sebuah software image editing yang canggih dan sudah dikenal oleh umum. Namun, agar bisa menghilangkan noda pada foto tersebut, kita membutuhkan sebuah plugin Photoshop yang disediakan secara khusus untuk menghilangkan noda pada foto yang diambil dengan kamera resolusi rendah. Plugin tersebut bernama Imagenomic Noiseware Professional.

Versi kelapan aplikasi ini disebut dengan nama Photoshop CS, versi sembilan disebut Photoshop CS2 versi kesepuluh Adobe Photoshop CS3 (Creative Suite) dan terakhir versi terbau yakni Adobe Photoshop CS4. Photoshop mengkhususkan dirinya sebagai perangkat lunak untuk mengedit gambar dalam format BITMAP (Lihat tulisan mengenai  BITMAP VS VECTOR).Oleh karana itu Photoshop seringkali digunakan oleh para fotografer karana foto adalah salah satu gambar dengan format BITMAP.


No comments:

Post a Comment

::startnye keje sye ni::

Daisypath Friendship tickers